Актьорът и режисьор Валери Йорданов обръсна главата си в знак на протест срещу случващото се в Народния театър. И днес той и актрисата Албена Колева събират подписи пред театъра в подкрепа на Александър Морфов.
Валери Йорданов – актьор и режисьор на „Кецове“ и „Шекспир като улично куче“, играл Бръчков в „Хъшове“ над 15 години и понастоящем – изключителен Караконджул в моноспектакъла си – направи публичен протест, който беше публикуван в OFFNews. Неговата акция се случва заради разрасналия се скандал в Народния театър. От вчера той и колежката му, дъщерята на Тодор Колев и актриса в Народния театър Албена Колева събират подписи пред театъра в подкрепа на Александър Морфов.
След 7-годишно изгнание големият ни режисьор бе върнат в театъра заедно с представлението си „Хъшове“ от новия директор Васил Василев. Но месеци след това Сашо написа на вратата на ПР-а на театъра, бивш ПР и на ДПС, Велислава Кръстева, „Вън“, „Изчезвай“, „ПР на Ахмед Доган“, след като тя се появи на изборите заедно с лидера на ДПС в сянка и този кадър обиколи медиите и социалните мрежи.
Настоящият директор на театъра Васил Василев беше избран след бурна дискусия дали конкурсът е валиден, не без помощта на същите двама актьори и смелостта им да заявят публично в тогава съществуващия сайт CultureONE позициите си, и да разкажат как предният директор на театъра Мариус Донкин е забранил представленията на водещи режисьори като Сашо Морфов, Явор Гърдев, Галин Стоев, Деси Шпатова, Иван Пантелеев и др. и е свалил от афиша едни от най-добрите и обичани заглавия, държи играещи всяка вечер млади актьори на по 580 лв. заплата и др. Името на предния директор се асоциираше с ДПС, защото той е бил техен кандидат за общински съветник.
Конфликтът ескалира, когато културният сайт „Площад Славейков“ го оповести и изсветли, пускайки снимка на вратата на Кръстева, хашлашки надраскана от Сашо Морфов. Това нямаше да е голям проблем, ако се беше решил вътрешно, смятат всички участници в конфликта. Но някой упорито го раздухваше. Оттогава, вместо да си говорят помежду си, участниците в скандала започнаха да го правят през медиите. В този конктекст изключително обсновано предизвести оставката си режисьорът Явор Гърдев, също назначен от настоящия директор като част от „режисьорския триумвират“ на театъра заедно със Сашо Морфов и Диана Добрева. Оставка подаде и новоназначеният драматург на театъра – именитият писател Захари Карабашлиев.
Междувременно, както OFFNews първи писа, бе издадена заповед за разследване на случая поради постъпил сигнал за тормоз, полова и етническа дискриминация от страна на Кръстева, която съпругата на Морфов – актрисата Рени Врангова определи в социалните мрежи като „другарски съд“. Тя цитира следното стихотворение от Мартин Нимьолер в превод на Борис Борисов и Александър Ножаров:
Когато нацистите дойдоха за комунистите,
аз мълчах;
не бях комунист.
Когато затвориха социалдемократите,
аз мълчах;
не бях социалдемократ.
Когато дойдоха за профсъюзите,
аз мълчах;
не членувах в профсъюз.
Когато дойдоха за евреите,
аз мълчах;
не бях евреин.
Когато дойдоха за мен
– вече не бяха останали хора,
които да ме защитят.
Извън скандала с политическите лица в театъра, програмата на Василев, с която той печели конкурса бе много добра, той успя да вдигне заплатите на актьорите с повишението на средствата, получено по време на предното редовно правителство, да възстанови „Хъшове“ и „НеОдачници“, да доведе у нас напусналите Русия големи режисьори Коршуновас и Кулябин, наскоро направи и среща с легендите от Лондонската трупа Chick by Jowl и с режисьора Галин Стоев, понастоящем директор на театъра в Тулуза, който критикува остро войната на Путин с Украйна.
Но извън светлините зад прожекторите, зад кулисите, явно нещата съвсем не са така розови. Чуйте какво разказва Валери. Сред толкова много талантливи хора, които застават с имената и биографиите си на определена страна в този конфликт – кой е излишен? Очевидно това е политиката в театъра. Има ли място за политическа пропаганда в културните ни институти? И защо ДПС внезапно проявява такъв силен афинитет към това позабравено от политиците ни изкуство, което – точно в Народния театър – винаги се е правело на световно ниво? Дали ПР-ът на институцията е работил за ДПС в миналото… вероятно няма значение. Но явно в настоящето се случват неща, които провокират напрежението. Стискаме палци добрата посока, в която се бе запътил театърът под ръководството на новия си директор с новите си режисьори и драматург… да не се смени по заповед на политиците. Защото тогава, когато изкуството стане функция на политиката – имаме режим. И корабите потъват. Пожелаваме повече смелост на актьорите в театъра – в защита на техния дом и талантливите му обитатели и ръководители.
А Валери Йорданов е истински хъш. Шапо.
Източник: OffNews.bg
Коментарите подлежат на модериране.
Правилата за коментиране